poniedziałek, 9 czerwca 2014

Bezcenny (2013)





Autor : Zygmunt Miłoszewski ['Uwikłanie' , 'Ziarno prawdy']

Polskie książki czytam rzadko. Może dlatego, że polskiej księgarni nie mam w pobliżu :P 
Bezcennego dostałam w prezencie z okazji pobytu na wybrzeżu od rodziców mojej drugiej połówki, którzy trafili z nią w mój gust.

Mówi się o tej książce jako podróbce Kodu da Vinci, Dana Browna. Po przeczytaniu mogę stwierdzić, że to bardzo dobry polski thriller ! Żadna podróbka. Po prostu polski da vinci :P

Rok 1945. Koniec wojny. Każdy myśli tylko o sobie. Hans Frank [Generalny Gubernator okupowanych ziem polskich] ukrywa najcenniejsze łupy i sekret, który ma mu dać nietylkalność po wojnie. Niestety sekret ginie w tajemniczych okolicznościach. 1946. Zrabowane dzieła sztuki zaczynają wracać do Polskich muzeów. 'Dama z gronostajem' Leonarda da Vinci jest już  na swoim miejscu, ale na portret 'Młodego' Rafaela Santi wciąż czeka pusta rama. Urzędniczka Ministerstwa Spraw Zagranicznych, młody marszand, szwedzka złodziejka i wojskowy biorą udział w ściśle tajnej akcji. A ich celem jest odzyskanie najcenniejszego obrazu polskiej kolekcji sprzed wojny.  Muszą znaleźć obraz, a przy tym nie dać się zabić.

Przy każdej rozwiązanej zagadce, pojawia się kilka nowych do rozwiązania.  Dużo zwrotów akcji, ciekawostek historycznych [Polski ! więc jest interesująco :P], sekret, który nie może wyjść na jaw i napięcie do ostatnich stron.

Bezcenny to kompendium polskiej sztuki i artystów. Ale także profile szalonych kolekcjonerów i chciwych marszandów, a przede wszystkim mały światek szwindlu i grabieży.

Książkę przeczytałam z ogromną ciekawością  w 3-4 dni. Choć fabuła jest niekiedy wybujała to całość prezentuje się bardzo dobrze. USA, Szwecja, Chorwacja i Polska to miejsca akcji, gdzie bohaterowie odkrywają kolejne zagadki, które mają doprowadzić ich do celu.

Świetne dialogi, odważny język, genialna narracja składają się na bardzo dobrą rozrywkę. Dużo się dzieje, dlatego trzeba mieć oczy szeroko otwarte i chwytać szczegóły.

Jestem pod wrażeniem pióra Zygmunta Miłoszewskiego i przy najbliższej okazji sięgnę po inne jego pozycje. 

Moja ocena : 8/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz